Automobilių dalinimosi platformos identitetas ir strategija
Skaičiai | |
170 | tūkst. aktyvių vartotojų |
1000 | dalijimosi automobilių |
3 | šalių rinkos |
Automobilių dalijimasis įgauna vis didesnį pagreitį ne tik Jungtinėse Amerikos Valstijose, bet ir Vakarų Europoje. Lietuvoje šiam reiškiniui kloja pamatą Citybee - dalijimosi ekonomikos lyderė, teikianti paspirtukų, dviračių bei automobilių dalinimosi paslaugas visose Baltijos šalyse bei kaimyninėje Lenkijoje. Dėl sparčios tokio pobūdžio projektų plėtros užsienyje, turėjome sukauptą nemažą pamokų bei įžvalgų rinkinį kitų šalių kontekste, tačiau Baltijos regiono kultūrinio požiūrio atskleidimas šiuo klausimu vis dar laukė savo eilės.
Mūsų žvilgsnis buvo nukreiptas į tai, kaip išsaugoti vartotojų lojalumą bei į kokias grėsmes ir tendencijas reikėtų atkreipti dėmesį ateityje.
Mūsų komanda susiskirstė grupėmis, kurių tikslas buvo ištirti istoriją, pagrindinius naudojimo atvejus bei ateities tendencijas, susijusias su automobiliu dalinimusi. Taip pat mūsų tyrimas siekė suprasti visą dalijimosi fenomeną bei individualius automobilių naudojimo kultūros elementus skirtingose šalyse.
Tyrimo eigoje tapo akivaizdu, jog dalijimasis yra socialinis veiksmas, su tam tikra jį lydinčia struktūra. Taip pat paaiškėjo, jog jam būdinga toli gražu ne įprastinė davimo / gavimo dinamika, tačiau kur kas sunkiau apčiuopiamas elementas - pasitikėjimas, bei jį lydinčios draugų ir pažįstamų rekomendacijos. Būtent todėl prireikia ganėtinai daug laiko tikro dalijimosi sąvokai prigyti, bet kai tai pagaliau įvyksta, sukuriamas tvirtas ryšys bei stipri lojalumo sąsaja, jungianti abi - tiek tiekėjo, tiek gavėjo - puses. Patyrinėjus giliau ir palaipsniui sujungus taškus, išryškėjo galutinis vaizdas. Visą šį laiką, automobilių dalijimosi fenomeną žmonės suvokė kaip nuomos paslaugą, skirtą trumpoms kelionėms. Norint pakeisti šį nusistovėjusį požiūrį, transporto dalijimosi modeliui reikėjo suformuoti kur kas stipresnį identitetą, paremtą bendruomenės formavimo principais.
Paaiškėjo, jog identitetas turi būti suformuotas ne remiantis idėja, jog Citybee - automobilių dalijimosi bendrovė, o judumo platforma.
Tuometinis modelis turėjo tapti viešojo individualaus transporto dalimi. Šią įžvalgą pavyko pasiekti atlikus etnografinės analizę, kuri atskleidė vartotojų įpročių ypatumus, panašius į transakciją, o ne dalijimąsi.
Dalijimasis tebuvo madingas žodis, panaudotas pritraukti tam tikros auditorijos vartotojus, o ne sukurti ilgalaikiam lojalumui, tad įprastinio vartotojo akyse jis paprasčiausiai neturėjo jokios vertės. Būtent tokios strategijos krypties laikymasis - bendruomenės formavimas - pabrėžiant infrastruktūros prieinamumą kiekvienam vartotojui - buvo kelias, padėjęs šiai įmonei tapti darnaus judumo bendruomenės kūrėjai.